HABANOS WORLD CHALLANGE
Habanos World Challange to międzynarodowy konkurs, mający wyłonić najlepszych znawców cygar kubańskich na świecie. Uczestnicy, w dwuosobowych zespołach, rywalizują w czterech konkurencjach: test wiedzy, serwis cygarowy, degustacja w ciemno oraz pairing.
Konkurs jest organizowany od 2018 roku. Wielki finał odbywa się na Kubie podczas corocznego Festiwalu Habanos. Jest on poprzedzony regionalnymi eliminacjami. W Polsce pierwsza edycja Habanos World Challange odbyła się w 2019 roku. Teraz, w 2024 roku, konkurs wrócił do naszego kraju po pięcioletniej przerwie.
Aficionados mogli przygotować się do udziału podczas warsztatów, które prowadził Szymon Kwiatkowski, laureat poprzedniej edycji. Warsztaty odbyły się w największych miastach Polski: Krakowie, Warszawie, Katowicach i Wrocławiu.
Finał II polskiej edycji odbył się 30 listopada w La Casie del Habano w Warszawie. Wzięło w nim udział 8 zespołów. Pośród nich ja, Kamil Krupski, w parze z Aleksandrem Berdowiczem.
TEST WIEDZY O CYGARACH KUBAŃSKICH
O godzinie 17:00 uczestnicy zasiedli za zamkniętymi drzwiami w sali Privado. Widownia miała możliwość oglądać na żywo przebieg konkursu, dzięki obrazowi wyświetlanemu na rzutniku.
Konkurs prowadził Wojciech Wocław, konferansjer oraz specjalista w dziedzinie etykiety. Rozpoczął od przedstawienia jury w składzie: Thommas Hammer (przewodniczący), Barbara Leylvadela Torre, Osmar Hernández Fuentes, Szymon Kwiatkowski. Kolejnie przedstawił wszystkich uczestników, po czym rozpoczęła się pierwsza konkurencja.
Rywalizacja zaczęła się od testu wiedzy o cygarach kubańskich, składającego się z 35 pytań zamkniętych. Ze względu na międzynarodowych charakter konkursu pytania – podobnie jak pozostałe konkurencje – były w języku angielskim. Test dotyczył zagadnień takich jak m.in. proces produkcji, historia Habanos, formaty cygar i specjalne edycje. Na udzielenie odpowiedzi uczestnicy mieli 20 minut. Była to najwyżej punktowana konkurencja w całym konkursie, można było w niej zdobyć maksymalnie 35 punktów.
Poniżej kilka spośród pytań.
1. Specify 'NISU’ code extension:
a) November 1997
b) March 1989
c) December 1998
d) June 1964
2. What is the ring gauge of factory name Palmitas?
a) 30
b) 32
c) 33
d) 34
3. How many medals are displayed on a H. Upmann label box?
a) 8
b) 10
c) 11
d) 14
4. What is the name of the part of the pith leaf that is left and used to close open part of the cigar head?
a) cap
b) chaveta
c) flag
d) yagua
5. How many Limited Editions have been released under the Bolívar brand?
a) 3
b) 4
c) 6
d) 8
Odpowiedzi: 1c, 2b, 3d, 4c, 5b.
SERWIS CYGAROWY
Drugim zadaniem dla uczestników Habanos World Challange był serwis cygarowy. Polegało to na poprawnym otwarciu i rozpaleniu cygara przez jedną osobę z duetu. Maksymalnie można było zdobyć 10 punktów.
W tej z pozoru błahej konkurencji, tylko 2 zespoły zdobyły maksymalną liczbę punktów.
Sędziowie oceniali wysokość obcięcia, czy było proste oraz czy nie pozostały strzępki tytoniu po cięciu. Ponadto zwracali uwagę czy cała stopa cygara została zajęta żarem, czy cygaro zostało rozpalone równomiernie oraz czy nie został osmolony korpus cygara.
BLIND TASTING CYGARA
Zadaniem, które przysporzyło najwięcej trudności, był blind tasting, czyli degustacja w ciemno. Każdy otrzymał takie samo cygaro pozbawione pierścienia. Cygara dla uczestników wybrał Osmar Hernández Fuentes, były dyrektor fabryki La Corona w Habanie.
Celem każdego zespołu było określenie dokładnych wymiarów cygara (średnica i długość) oraz przypisanie do nich odpowiedniej vitola de galera (nazwy rozmiaru). Następnie, podczas degustacji, uczestnicy musieli ocenić moc cygara. Na koniec, należało wskazać markę i nazwę cygara (vitola de salida). Za poprawne odpowiedzi na wszystkie pytania można było zdobyć 30 punktów. Wszyscy mieli na to 30 minut od chwili otrzymania cygara.
Do zmierzenia cygara nie można było używać żadnych przedmiotów. Wykorzystując dłonie udało się mi oraz Aleksandrowi ustalić, że cygaro ma 130mm długości. Trudność w ustaleniu formatu tkwiła w tym, że mojego cygaro mierzyło 50 w średnicy, a Aleksandra 52 i miało pęknięty korpus.
Czy to źle? I tak i nie. W końcu Habanos są produktem rzemieślniczym, więc mogą się pośród nich pojawiać pewne niedoskonałości. Przekonaliśmy się o tym w trakcie przygotowań do konkursu, kiedy zdegustowaliśmy w ciemno około 30 cygar. Sytuacja w której się znaleźliśmy jedynie wyostrzyła naszą sensorykę.
Możliwymi formatami były zatem Vegueros Centrofino (Centro Fino, R50 x 130mm) lub Partagás Maduro No. 1 (Discreto, R52 x 130 mm). Okrywa obydwu cygar była bardzo ładna, gładka, jednak zdecydowanie nie miała koloru maduro.
Po rozpaleniu pojawiła się kolejna różnica. Moje cygaro zmieniło moc w kierunku pełnej, a aromat wypełnił się pieprzem. Cygaro Aleksandra pozostało gładkie i aromatyczne. Wtedy pojawiło się pytanie: „A może to H. Upmann Connoisseur No. 2?”. Zaczęliśmy wypisywać na kartce wszystkie marki i szukać vitoli, które mogłyby odpowiadać rozmiarowi cygar, które otrzymaliśmy. Zakładaliśmy, że mogliśmy się pomylić w mierzeniu wymiarów.
Czas dobiegał końca i musieliśmy udzielić odpowiedzi. Finalnie postanowiliśmy oceniać wyłącznie moje cygaro, ponieważ cygaro Aleksandra było uszkodzone od początku. Mogło to być efektem transportu, zbyt wysokiej wilgotności, nadmiaru tytoniu – czymkolwiek…
Zapisaliśmy na karcie odpowiedzi:
VEGUEROS CENTROFINOS
Wiedzieliśmy, że blind tasting może zadecydować o zwycięstwie w konkursie. Choć nie byliśmy pewni, Centrofino wydawało się najbardziej prawdopodobne. Cygaro, które otrzymałem, miało wysoką, ale nie pełną moc. Charakteryzowało się prostym smakiem z wyraźną nutą pieprzu. Ponadto ładny liść okrywowy to cecha charakterystyczna dla marki Vegueros. Z uwagi na to, że jest to marka z segmentu volume, cygara tej marki mogą różnić się od siebie.
Jak odpowiedzieli inni? Wśród typów rywali dało się usłyszeć m.in.: H. Upmann Connoisseur No. 2, Juan López Selección No. 2, czy Saint Luis Rey Regio.
Okazało się, że byliśmy jedyną parą, która prawidłowo odgadła cygaro. Dało nam to wiatru w żagle.
PAIRING #MYUNIQUEHABANOSMOMENT
Ostatnim zadaniem konkursowym było przygotowanie pairingu cygara ze standardowego portfolio Habanos, z wybranym przez siebie napojem, alkoholem lub koktajlem. Oceniane było połączenie smakowe, znajomość marki cygar i przekazanie informacji o niej oraz zrealizowanie idei #myuniquehabanosmoment. Uczestnicy mieli 15 minut na zrobienie show, za które mogli otrzymać do 25 punktów.
Na początku naszej prezentacji Aleksander Berdowicz wręczył jurorom opaski na oczy. Dzięki temu skupili całą swoją uwagę na pozostałych zmysłach, przede wszystkim na słuchu.
Zacytowałem wtedy Compaya Segundo, legendarnego kubańskiego muzyka, który przez blisko 2 dekady pracował w fabryce Montecristo. Wtedy na gramofonie retro rozbrzmiał Chan Chan. Jest to utwór skomponowany przez Compaya, którego melodia przyśniła mu się w nocy, kiedy miał zamknięte oczy.
COMPAY SEGUNDO UWIELBIAŁ MONTECRISTO NO. 4
Kiedy jurorzy zdjęli opaski, otrzymali albumy Buena Vista Social Club, wypełnione prawdziwymi skarbami: złotymi płytami winylowymi wydanymi z okazji 25-lecia nagrania, książką o historii utworów oraz niepublikowanymi wcześniej zdjęciami. Wewnątrz albumów znalazło się również specjalne menu zaprojektowane przez Amelię Lubasińską.
Główną gwiazdą naszej prezentacji było Montecristo No. 4 – najbardziej popularne cygaro marki, którego zwijanie Compay Segundo doskonalił przez niemal dwie dekady. Doszedł w tym do perfekcji, gdyż potrafił zwinąć nawet 150 sztuk dziennie! Montecristo uhonorowało jego wkład w tradycję Habanos, dedykując mu specjalne edycje cygar. Na swoje 95. urodziny w 2003 roku Compay otrzymał humidor wypełniony nową vitolą Salomón II oraz klasycznym No. 4. Kilka lat później, w 2007 roku, Montecristo No. 4 zostało wybrane jako pierwsza edycja Reserva w historii marki.
Aby podkreślić dojrzałość muzyka, przygotowaliśmy cygara starzone w humidorze przez ponad 3 lata, z rocznika 2021. Dzięki temu były gładsze i miały bardziej wyrafinowany aromat.
COCKTAIL INSPIROWANY HRABIM MONTE CHRISTO
Montecristo No. 4 to jedno z najbardziej ikonicznych cygar Habanos. W naszym pairingu połączyliśmy je z koktajlem, będącym wariacją na klasycznym Manhattanie. Jako inspiracja posłużyła nam muzyka i powieść Hrabia Monte Christo.
Sercem koktajlu był 15-letni kubański rum Edmundo Dantes. Jego etykieta jest tożsama z vistą, która zdobiła pierwsze pudełka Montecristo z 1935 roku. Fat-washing rumu masłem z orzecha laskowego nadał mu aksamitną teksturę i podkreślił orzechowe nuty.
Do koktajlu dodaliśmy wermut na bazie Tokaja, ulubionego wina Edmunda Dantesa, wzbogacony cascarą i przyprawami. Bitters z cedru i suszonych wiśni dopełnił smaku. Całość podaliśmy na winylowych podkładkach aromatyzowanych skórzanym zapachem, co idealnie oddało elegancję cigar lounge’u.
Pairing Montecristo No. 4 z koktajlem Chan Chan był prawdziwym #myuniquehabanosmoment.
W jego stworzeniu pomógł nam Damian Ziółkowski, Szef Baru w gdańskim Eliksirze oraz finalista World Class Poland 2024.
PRALINA - SŁODKI DODATEK DO CYGARA
Dla jurorów przygotowaliśmy jeszcze jedną niespodziankę. Na stolikach znalazły się drewniane skrzynki ozdobione symbolem fleur-de-lis, charakterystycznym dla Montecristo. Po ich otwarciu jurorzy ujrzeli na wieku ilustracje przedstawiające sceny z naszej opowieści.
W środku każdej skrzynki znajdowała się pralina z wiśniową żelką w gorzkiej czekoladzie. Ten słodki dodatek był idealnym dopełnieniem drugiej tercji cygara, kiedy nabrało ono więcej intensywności i charakteru. Dodatkowo podkreśliła cięższe aromaty kryjące się w cygarach Montecristo i koktajlu.
Pralinę przygotowała Ania, Sous-Chef w Eliksirze, jedynej restauracji w Polsce z zieloną gwiazdką Michelin.
WYNIKI HABANOS WORLD CHALLANGE POLAND 2024
Ogłoszenie wyników II polskiej edycji Habanos World Challange zajęło więcej czasu niż przewidywano, ponieważ jury musiało dokładnie przeliczyć głosy. Okazało się, że trzecie miejsce zajęły ex aequo dwa zespoły! Wyniki ogłoszono o 23:50.
I miejsce: Aleksander Berdowicz i Kamil Krupski (98 punktów)
II miejsce: Piotr Rożek i Filip Wrona
III miejsce: Konrad Mazurkiewicz i Filip Strożuk oraz Adam Durski i Sławomir Kowalczyk
Nagrodą za zdobycie pierwszego miejsca był wyjazd na Kubę na XXV Festival del Habano w lutym 2025 oraz reprezentowanie Polski na światowym finale Habanos World Challenge. Nagrodę główną wręczył Mariusz Kaczmarczyk, prezes zarządu Premium Cigars, wyłącznego dystrybutora Habanos w Polsce. Zwycięzcy 2. i 3. miejsca otrzymali nagrody rzeczowe.
Wydarzenie było świetnie zorganizowane. Po wręczeniu nagród wykonano wspólne pamiątkowe zdjęcie. Wszyscy uczestnicy konkursu zostali poczęstowani cygarami oraz kubańskim rumem, a rozmowy trwały aż do 2 w nocy.
PODZIĘKOWANIA
Zwycięstwo w konkursie dedykuję mojej Mamie, która od małego mnie wspierała i dzięki której miałem odwagę podejmować ważne decyzje, w tym poświęcić swoje życie cygarom.
Serdecznie dziękuję mojej ukochanej partnerce, Amelii, która wspierała mnie oraz Aleksandra na każdym etapie przygotowań i zaprojektowała dla nas menu oraz etykiety butelek.
Szanownemu jury, za dostrzeżenie i docenienie naszych umiejętności, wiedzy oraz przygotowania.
Oraz tym, których nie było z nami na miejscu:
Damianowi i Ani z Eliksiru, którzy wsparli nas w przygotowaniu koktajlu oraz pralin.
Wszystkim Kubańczykom, w szczególności rolnikom, torcedorom i wszystkim innym zaangażowanym w tworzenie Habanos. Dzięki nim na całym świecie, również tutaj w Polsce, możemy rozwijać pasję do najlepszego tytoniu.
Wszystkim tym, którzy w nas wierzyli i trzymali za nas kciuki.
Oraz mojemu partnerowi, Aleksandrowi, bez którego ten sukces nie byłby możliwy.
Rozpoczęliśmy już kolejne przygotowania i obiecujemy, że będziemy Was godnie reprezentować na Kubie!


Świetny artykuł. Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że posiadają odpowiednią wiedzę na ten temat, ale zazwyczaj tak nie jest. Stąd też moje pozytywne zaskoczenie. Chcę wyrazić uznanie za Twój trud. Koniecznie będę polecał to miejsce i często odwiedzał, żeby przejrzeć nowe posty.